LUCA MARENZIO MUZYKA ODNALEZIONA
Midzy Itali a Polsk.
Utwory sakralne z niepublikowanych rkopisw Archiwum Kapitulnego w Vercelli.
Cappella Musicale della Cattedrale di Vercelli
Gianluca Pisa, Stefano Guadagnini, sopran
Gianluigi Ghiringhelli, Andrea Arrivabene, alt
Michele Concato, Giovanni Cantarini, tenor
Enrico Bava, Davide Benetti, bas
Stefano Demicheli, organy
Eleonora Ghiringhelli, viola da gamba
mons. Denis Silano, dyrygent
WSTP WOLNY
Program
Luca Marenzio (1553 1599)
Jubilate Deo a 8
Missa Jubilate a 8
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
Magnificat octavi toni a 8
Christe Jesu benignea 6 (Venezia 1591)
Magnificat sexti toni a 8
Fascynujce odkrycie muzyczne wrd kart Archiwum Kapituy Vercelli.
Wrd rkopisw muzycznych z Archiwum Kapituy Vercelli (Piemont, Wochy) ukryte s niektre utwory Luki Marenzia (1553-1599), jednego z najwybitniejszych kompozytorw koca XVI wieku, polifonisty i madrygalisty z Brescii w, o ktrego zabiegay dwory kardynalskie w Rzymie oraz dwr polskiego krla Zygmunta III Wazy. Badania wok tych dokumentw, ktre do tej pory pozostaway niemal niezauwaone, pozwoliy wydoby na wiato dzienne Msz i Magnificat na 8 gosw oraz kontrafaktur znanego madrygau Luki Marenzia. Odnonie Mszy jej istnienie powiadcza tylko jeden rkopis, pozostae utwory byy dotd zupenie nieznane.
Ta najwyszego lotu muzyka dotara do Vercelli midzy kocem XVI wieku a pocztkiem XVII wieku, by moe za spraw niektrych muzykw z Vercelli, ktrzy pracowali w Polsce, albo te rzymskich jezuitw, z pewnoci z zamiarem wzbogacenia repertuaru piewakw Katedry w. Euzebiusza w Vercelli. Przekopujc si przez dokumenty archiww Vercelli, doszukano si bardzo ciekawych powiza midzy Vercelli, gwnymi instytucjami muzycznymi papieskiego Rzymu a dworem polsko-litewskim Zygmunta III Wazy (1566-1632), monarchy nieustannie poszukujcego woskich muzykw do swojej cappelli, jednej z najbardziej prestiowych na midzynarodowej scenie. Wrd tych muzykw, wanie w latach dziaalnoci twrczej Luki Marenzio, odkrylimy obecno takich, ktrzy pochodzili z Vercelli, i ktrych tropem wyruszylimy w poszukiwaniu muzycznych i instytucjonalnych kontaktw pomidzy Europ Wschodu, boromejskim Mediolanem, barberyskim Rzymem i miastem Vercelli w okresie episkopatu monsignore Giacomo Goria (1611-1648).
Badanie omawianych rkopisw stanowio przedmiot pracy dyplomowej z muzykologii pn. "Muzyka Luca Marenzio w Vercelli: niepublikowane wiadectwa z Archiwum Kapituy na Uniwersytecie w Pawii, filia w Cremona, w ktrej to pracy nie tylko potwierdzone zostao autorstwo Luki Marenzio w odniesieniu do badanych utworw, ale rwnie ukazana zostaa sie powiza, dziki ktrym utwory te trafiy do Vercelli .
Konsekwencj tych bada stao si nagranie tej muzyki wraz z innymi utworami autorstwa Luki Marenzia, przez dziaajc przy Katedrze w Vercelli Cappella Musicale Della Catedrale di Vercelli, pod dyrekcj Denisa Silano oraz koncertowe wykonanie w Vercelli. Planowane jest rwnie wydanie krytycznego opracowania tych kompozycji.
|